neděle 31. března 2013

L-karnitin

Ahoj! :)

Dneska jsem se rozhodla napsat článek o L-karnitinu. Nevím, jestli jste někdy o karnitinu slyšeli, možná ano, možná ne. Možná ho dokonce i užíváte. Na karnitin mě přivedla mamka, když jsem se rozhodla poprvé hubnout. Tvrdila mi, že to pomáhá, tak jsem se rozhodla ho vyzkoušet.

Nevím, zda opravdu pomáhá, zatím ho beru jen chvilku. Dávám si 2 tabletky půl hodiny před cvičením, protože karnitin prý:
  • příznivě ovlivňuje spalování tuků
  • pomáhá zvyšovat sílu a vytrvalost
  • urychluje regeneraci svalstva po výkonu
  • má blahodárný vliv na činnost srdce a mozku
  • snižuje hladinu cholesterolu

L-karnitin se tvoří v těle z aminokyselin lysinu a methioninu. Je to lipotropní látka (látka "pracující" s tukem). Jejím hlavním úkolem je zlepšit tvorbu energie přímo z tukových zásob.

A jak to funguje? L-karnitin podporuje transport mastných kyselin s dlouhým řetězcem (tyto kyseliny tvoří tuky) přes membránu mitochondrií ve svalových buňkách, kde se mastné kyseliny oxidují (spalují) a přitom se uvolňuje energie.

Karnitin
Zdroj: http://cs.wikipedia.org

Zvýšenou potřebu příjmu karnitinu mohou mít např.
  • vegani - ti zásadně omezují konzumaci všech potravin živočišného původu (nejvíce karnitinu se totiž nachází v mase, sýrech a vejcích)
  • osoby středního a pokročilého věku, kdy dochází ke ztrátě svalové hmoty a vzestupu hmoty tukové
  • osoby s nadměrnou fyzickou aktivitou - karnitin potřebují např. vytrvalci
  • při redukčních dietách je karnitin nejdůležitější účinnou a současně ochrannou látkou
  • rekonvalescenti - při zraněních a po operaci - karnitin je látkou zlepšující průběh rekonvalescence

Máte někdo s karnitinem zkušenosti? A co výsledky? Pomáhá nebo je to naprostá zbytečnost? Podělte se o své zkušenosti!



5 komentářů:

  1. Já jsem uživala a v době kdy jsem chodila často do fitka byl skvělý..nikdy jsem neměla problémy s energií..přetaženými svaly apod..Ted jsem ho dlouho nebrala...protože jsem ani nechodila do fitka ale znovu jsem začala, takže brzy budu objednávat :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A máš nějaký tip na konkrétní karnitin, který je účinný? :)

      Vymazat
  2. dřív jsem ho brala taky, teď už jsem spíš proti těmhle pomocným doplňkům k hubnutí a snažím se, aby to šlo bez toho. I když to jde asi hůř

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak hubnutí je těžké. Já zkouším zatím jen tohle, přijde mi to jako takový nejméně organismus zatěžující způsob. Nejsou to vyloženě pilulky na hubnutí. Tak snad to takové svinstvo není. :)

      Vymazat

Děkujeme za milé komentáře! :) Přijďte zase! Na komentáře odpovídáme tady na blogu.